2008/07/24

Matchbox MB-38 Camper

Olyat már láttam nem is egyszer, hogy egy-egy modell egyértelműen és jól azonosíthatóan valamilyen autómárka bizonyos típusát mintázta meg, de valamilyen okból lemaradt a típusjelzés az alvázról, és az emblémák, meg az egyéb hasonlók a karosszériáról. De olyat még nem tapasztaltam, hogy egyértelműen ott legyen a márkajelzés egy darabon, mégse tüntessék fel azt az alvázon. Az MB-38 azonban ilyen. A hűtőrácson ott a Ford felirat és némi internetes kutatás után száz százalékos bizonyossággal állíthatom, hogy az 1977-es Ford Courier-t mintázza, egy kompakt méretű, az amerikai kontinensen forgalmazott pickupot. Az alvázán azonban csak Camper felirat díszeleg. Persze az világos, hogy miért éppen az, hiszen a hetvenes években nagyon népszerű, egyszerűen a kisteherautók platójára csúsztatható kempingfelépítményt szerkesztettek rá. Az a rejtélyes, hogy miért nincs ott a Ford és a Courie típusjelzés. Én arra gyanakszom, hogy az eredeti terv nem ez lehetett ezzel a modellel. A felépítmény nem túl igényes kivitelű, kicsit olyan, mintha sebtében dobtak volna össze valamit, hogy megmentsék a modellt. A felépítmény egyszerűen egy darab műanyag, a rajta vágott ablakokon keresztül be lehet látni egészen a részletesen kidolgozott platóig, nincs „üveg”, vagy kialakított beltér, mint mondjuk a Matchbox lakókocsi utánfutókon. Bár ez egy kompakt kisteherautó, igenis készültek hozzá camping felépítmények, nem csupán az olyan nagyobb pickupokhoz gyártottak ilyeneket, mint Petrocelli ügyvéd Chevy-jéhez a sorozatból. Az is az MB-38 megalkotása körüli problémákra enged következtetni, hogy az alvázon 1979-es keltezés olvasható és bár Areh 1980-ra datálja, én csak az 1981-es katalógusban láttam nyomát. Legjobb tudomásom szerint nem készült másfajta verzió, mint ami nekem is van – bár Areh két ilyet is jegyez valamiért, de én nem látok köztük különbséget, tán csak a műanyag felépítmény tér el színben egy árnyalatnyit.

Mostani mércémmel nem tetszik igazán a kevéssé igényes kialakítású felépítmény miatt, de gyerekként biztos Petrocelli-set játszottam volna vele – a típus és színeltérések ellenére is.

Ha rákattintotok a képre, akkor a teljes méretű változaton jól látszik a Ford felirat a bal fényszóró mellett.
Az 1977-es Ford Courier-t mintázó járgányt azonban csak Campernek hívják.
A felépítmény mintha sebtiben készült volna...
...se üveg az ablakban, se kialakított belső tér.
Ez pedig az eredeti 1977-es autó.
Bár ez a legkisebb méretű pickup a 70-es évekből, mégis készült hozzá a platóra csúsztatható camping-felépítmény. Itt egy 1973-as Courier-en.

7 megjegyzés:

Ikarus 256 írta...

Lehet, hogy én még gyerek szemmel nézem és azért tetszik a járgány.:-)
A fotóháttered is egyre jobban tetszik - persze eddig is tetszett -, csak most vettem észre a parkolóhelyek vonalaiban, hogy festési hibák is vannak rajta. Nagyon király!:-)

Névtelen írta...

A harmadik Camper-képen a háttérben az MB-Trac 1600 Turbo mögött jól látom, hogy az a fehér folt egy 480-as Volvo?

Egyszer volt egy ilyen Camperem, de úgy kaptam, hogy le volt bontva róla a felépítmény... De már azt is eljátszottam valahová, vagy valamelyik havernak megtetszett és odaadtam... Már nem emlékszem. :)

Sam. Joe írta...

Ikarus 256: Egy szavadba kerül és küldöm e-mail-ben a PDF-eket amikből nyomtatva van. ;-)

Tommi: Bakker, nem vagyok elég óvatos!!! 8-) Igen, készülök egy svédacél hétvégére. Ennek meg külön extra története van. Iszonyú állapotban került hozzám. Aztán rájöttem, hogy ami rajta van, az bizony nem más mint kakaó! Mosószer, puha szivacs, két perc izommunka és hajszárítózás után tökéletes.

Névtelen írta...

Akkor egy kisgyerek megkóstolta, mielőtt hozzádkerült... :)

Azokat a PDF-eket én is szívesen látnám, apám főnöke meg ki tudná nyomtatni A3-mas méretben is (térképesz a drága), szóval nem kellene a roncstelepre gyűjtenem a gázos kisautókat, amik nem Matchbox-ok, hanem kidobhatnám, vagy odaadhatnám az unokaöcséimnek játszani... :)

Sam. Joe írta...

Tommi, mielőtt bármit kukázol, konzultáljunk! 8-) A PDF-eket meg kapod emilben.

Névtelen írta...

SEMMIT SEM DOBOK KI! Mindennek megvan a maga rendeltetési helye... Majd körülnézek...

Névtelen írta...

Nekem van egy MB-38-asom 1979-ből. A doboz ugyanúgy néz ki mint a képen feltüntettet, de rá van írva, hogy ford courier.