2008/09/26

Matchboxon kívüliek: Braustolz / Grell Modell Wartburg 353W

Legyen akármilyen határozottan márkahű gyűjtő valaki, bizonyosan vannak pillanatok, amikor az egész „én márpedig csak és kizárólag Matchboxot gyűjtök” elhatározás kártyavárként dől össze, mert valami olyasmi jön vele szembe valami más gyártótól, ami egyszerűen kell. Legnagyobb szívfájdalmamra a Matchbox mindössze egyetlen keleti blokkból való gyártó, egyetlen személyautóját mintázta meg fennállása alatt - ezen kívül még egy Ikarust buszt, mint arra Ikarus256 kolléga nagyon helyesen emlékeztetett - és a jó ég tudja csak, hogy ez változni fog-e valaha. Így vagy úgy, kedvenc pénztemetőm polcán a minap egy 1:64 méretarányú Wartburg 353W nézett velem farkasszemet és nem tudtam otthagyni!

A típusismertetőt kihagynám, lévén gyanítom, hogy Matchbox Memories látogatóinak túlnyomó többsége az elmúlt 40 évet nem dobozba zárva töltötte. (Aki mégis annak a TotalCar-t tudom javasolni.)

A blister feliratai felérnek egy előre megfontolt gyilkossággal! Amikor bevittem magammal fotózódni a céghez, még azok a kollégák is hangos röhögésben törtek ki a „Traumautos der DDR” (Német Demokratikus Köztársaság álomautói) felirat láttán, akik amúgy immúnisak a négykerekűek iránt. A gyártó kiléte kissé rejtélyes, a Braustolz egy Németország keleti felében működő sörfőzde, mely kiterjedt autós mörcsöndájzinggal népszerűsíti magát. A blister egyik csücskében egy www.heed.de felirat olvasható, ami egy kommunikációs ügynökség oldalára visz, tehát ez sem a gyártó. Az utolsó nyom az autó alján a Grell Modell China – Muhahahaha, ha szabad megjegyeznem – felirat. Ez pedig egy újabb német céghez vezet, mely ha jól veszem ki, mörcsöndájzingból él. Innentől nem tartom valószínűnek, hogy a Braustolz kínálatában szereplő többi „must have” darab – kombi és limó Trabi utánfutóval – kapható lenne egy játékboltban, de ha mégis, akkor nekem szóljatok először! Úgyhogy az egyszerűség kedvéért a gyűjteménybe a sörfőzde nevével kerül be. Ja, ha valaki mostanában menne Chemnitz felé – egy köpésre van Zwickau, amiről ha valaki nem tudja, hogy miért híres, akkor két hetes bünti eltiltást kap a Matchbox Memories-ról –, akkor megkérném, hogy vásároljon ezt-azt! Köszi!

Természetesen nem fogom kibontani a csomagot, merthogy így gyilkos, ahogy kinéz, de ettől még van mit elemezni a Wartyogón. Elképzelésem sincs, hogy létezett-e olyan gyári, Erich Honecker extracsomag, mint amit ez a modell felvonultat, hogy voltak-e ilyen csuda-króm lökhárítók és dísztárcsák, metálzöld fényezés hófehér tetővel kombinálva, vonóhoroggal spékelve. Gyanítom nem. De tényleg ez a „jobb mint az eredeti” minőség legyen minden modell legnagyobb baja, nem? Előröl tökéletes, hátulról egy ici-picit nagynak tűnnek a lámpái, bár lehet, hogy csak az teszi, hogy tele-pirosak a világítótestek. Ebben a léptékben nem várok túl sokat a belső tértől, de a kétütemű kocka ebben is jeleskedik! Apró, műszerész zseblámpa kell hozzá, hogy a blisteren keresztül alaposan szemügyre tudd venni, ezért fotókon megmutatni nem tudom, de még az ablakokat mozgató kurblik és a jellegzetes könyöklőket is kialakították!

Most őszintén! Hát nem vadállat!?

Taumautos der DDR. Muhahaha!
Mondtam már, hogy gyűlölök blistert fotózni?
Létezett a valóságban ilyen kivitelű Wartburg?
Előröl tökéletes!
Hátulról meg majdnem - mintha kicsit nagyok lennének a világítótestek. De van vonóhorog!
Ezen kívül van még három sorozatnyi ilyen! A kombi Trabi + lakókocsi azonnal kéne!

20 megjegyzés:

Ikarus 256 írta...

Nagyon király!:-) Ezt tényleg nem lehet megállni, hogy ne vedd meg, max. akkor, ha még nem jött meg az ösztöndíj. :-D
Szerintem két keleti járművet mintázott meg a Matchbox:Skoda + Ikarus (365) Coach.:-)
A Honecker extra csomag nem tudom, hogy ebben a formában mennyire létezett, de dísztárcsa és krómlökhárító létezett. Vasárnap megyek mamámékhoz, és dédimnek van egy zöld Wartburgja. Deluxe!:-) Majd kitolom a garázsból, és lefényképezem. Egész jó állpotban van.:-)
Kibontottam a csomagot, ami jött, és letakarítottam az autókat. A Saviemre azt hittem először, hogy egy RÁBA. Aztán rájöttem, hogy miért van ez: mindkettő kapcsolatba került a 70-es, 80-as években az MAN-nel. A Saviem és a RÁBA is MAN fülkékkel - és ha jól emlékszem fődarabokkal - szerelte a teherautóit.

Tommi írta...

Sőt, van Barkas, Tatra, Ifa, Moszkvics meg még egy csomó minden... A vatera tele van vele...

Sam. Joe írta...

Tommi: Kellett hozzá Autómánia, hogy észleljem, hogy vannak ilyenek. Azt hiszem majd valamikor rá is fogok rabolni, a Vaterán lévőkre, mert tetszik (jó)pár, de most egyelőre kuporgatás van, mert eléggé kiköltekeztem. Huhh, azért Barkas mentő... Nem kívánnám senkinek, hogy ilyenbe kerüljön!

Ikarus256: Stimmel! Igazából a buszt nem számítottam a személyautók közé, de jogos. Rába/MAN/Saviem összefüggések: én abban a tudatban éltem, hogy a Rába gyártotta a fülkéket a MAN-nak meg a többieknek. Ezek szerint fordítva volt?

Tommi írta...

Nekem anyum megígérte, hogy ha megvan a német középfokú szóbelim, 2 autóra licitálhatok a vaterán... Már ki is néztem két ilyen "Grell Modell" kisautót. De én ki fogom bontani!
Anélkül nem élet az élet, hogy az ember nem fogott a kezében doboz nélkül egy Tatra 603 kisautót, vagy egy kombi Trabantot...
Legalább lesz anyagom a "Szocialista járműipar gyöngyszemei" című sorozatomhoz...

Sam. Joe írta...

Tommi, te hihetetlenül rendes srác vagy! Nagyon visszafogottan választottál!

Tommi írta...

Kérem bővebben kifejteni, miért is gondolod ezt!

Sam. Joe írta...

Nos: Ha jól láttam, akkor a Vaterán ezek a járgányok olyan 1500 forint körül szaladnak, azaz nagyjából 3000 forint a kettő. A Vaterán bőven találni ezeknél jócskán drágább - most ne a teljesen irreális, "elírta egy nullával" csávók hülyeségeit nézzük, hanem a reálisan árazott darabokat - verdákat is. Számomra szimpatikus az, hogy a középmezőnyből néztél ki magadnak valamit.

Tommi írta...

Na igen, bár szerintem anyumnak nehéz lesz beadagolni, hogy most egy kicsit magasabb árszintre gondolok, mint az eddigi licitjeim...

Ikarus 256 írta...

Minden hónapban megveszem a Camion Truck&Bus magazint (a címe ellenére magyar újság), és az augusztusi számban volt az MAN-ről szó, mert idén 250 éves a cég. Ott írtak az összefonódásokról a Saviemmel és a Rábával. Nem tudom, hogy azt tudod-e, de az AVIAkon például Saviem fülkék voltak.:-)

Sam. Joe írta...

Meg úgy az egész Avia Saviem licenc, nem?

AndrewBoy írta...

Trabiból nekem is van pár és mind hátrahúzós. Ja meg egy Lemezárugyáros

Ikarus 256 írta...

Ha jól emlékszem a cikkre, akkor igen, Saviem licenc az Avia.
Megkaptad a csomagot?

Sam. Joe írta...

Nem, de mire hazaérek ez még változhat. Legalábbis remélem, hogy változni fog. Újabban a postás egyáltalán nem hozza ki a csomagokat és csak jó esetben dob be értesítőt, hogy nőjjön köröm a nyelvére!

Tommi írta...

Na, anyum beleegyezett. Mostmár csak a nyelvvizsgám eredménye kell.

Amúgy Tatra lesz és Barkas, ha minden jól megy...

Sam. Joe írta...

Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban én tanultam németül, de már nyomokban sincs meg az akkor felhalmozott tudás. Szóval az rémlik, hogy a "hajrá" az valami spurt, vagy valami hasonló. Szóval lécci oszd be magadnak a megfelelő kifejezést! 8-)))

Tommi írta...

:)

Oké, meglesz... mostmár csakazért is megkeresem, mi az, hogy hajrá...

2 perccel később:
Hajrá: Főnévként: der Spurt/der Endspurt.
isz(nem tudom mit rövidít): vorwärts, nur zu

Ennyi.

Tommi írta...

Éééééss! Megvan a nyelvvizsgám!

Már csak licitálnom kell...

Sam. Joe írta...

Glückwünsche, mein Freund!

Tommi írta...

Danke schön!

RÁJEN írta...

Őrület az a kocsi. Végre nekem is sikerült beszereznem pár Grellt, a posztomat már meg is írtam, csak a fotók elkészítése várat magára, ehhez tényleg nem akarom a vateráról szedett képeket használni :)