2008/10/08

Matchbox MB-54 S&S Cadillac Ambulance

A Matchbox Memories hűséges látogatói bizonyára emlékeznek még a Cadillac pompakocsikra, a 2006-os modellévből. Nem az volt az első alkalom, hogy Matchbox márkájú, fehér Caddy látott napvilágot. Sokkal-sokkal korábban is volt már hófehér „kombisított” Cadillac az 1-75 sorozatban, nevezetesen 1965-ben debütált az MB-54 S&S Cadillac Ambulance. Az 1:87 méretarányú modell túléli az 1970-es Superfast kerekekre átállást, de egyúttal ez az utolsó modelléve is.

A névben az S&S egy patinás, 1876-ban alapított cégre utal, mely eredetileg lovas pompakocsik építésével indított, aztán az 1900-as évek elején átállt az automobilok hasonló célú átépítésére. Köszönik szépen, mind a mai napig jól megvannak, Cadillac-ek és Lincoln-ok pompakocsivá, vagy limuzinná építésével foglalatoskodnak. Mentőket csak azért nem csinálnak már, merthogy ebből a műfajból teljesen kiszorultak a magasított felépítményű személyautók, hogy átadják a helyüket a lényegesen tágasabb, dobozos felépítményű kisteherautóknak.

Kézenfekvő lett volna egymás mellé tenni az új, 2006-os Caddy-ket az MB-54-ekkel, de pokoli morbidnak találtam egy hullaszállítót a mentőautók mellé állítani. Érdekesen ellentmondásos ez a járgány amúgy. Egyfelől remek, részletes darab, az elején a monumentális krómhegyet, a legendás lökhárítót és hűtőrácsot szépen kidolgozták, csakúgy mint a tetőn a három piros megkülönböztető jelzést. Műszerfal nincs, de a betegágy – hordágynak nem nevezném – és a környéke is teljesen rendben van. Hátsó ajtót viszont nemes egyszerűséggel nem építettek rá, ami – lássuk be – nagyon béna! Még egy nem nyitható, fix ajtó is jobb lett volna, mint ez a luk. A Superfast verzióhoz nem kellett átszabni a karosszériát és nagyobb kerékjárati íveket vágni rajta, de a hasmagassága megnőtt a járműnek és így már valahogy nem az igazi, egy ilyen régi, klasszikus Caddy-nek azt kell sugároznia, hogy kúszik az úton, nem pedig, hogy gólyalábazik felette. Mindkét darabomról lerí, hogy játszottak velük és a vörös keresztek is hiányoznak róluk, de szintem remek állapotban vannak a korukhoz képest!

Matchbox MB-54 S&S Cadillac Ambulance. Előtérben az eredeti, regular wheel verzió.
Még egy nem nyitható ajtó is jobb lett volna, mint ez a lyuk.
Az eleje azonban kifogástalan!
A késői, Superfast verzió olyan, mintha gólyalábazna, vagy mintha szerviz állásba tették volna a - nem létező - hidropneumatikus felfüggesztését.
A két verzió között csak a kerekek és az alváz kialakítása a különbség.
Csak ezt a lyukat tudnám feledni a fenekükön!

8 megjegyzés:

Ikarus 256 írta...

Kár, hogy lefestették a hűtőrácsot...

Sam. Joe írta...

Igazából ezüst színűre van lefestve, csak hát ugye az idő vasfoga...

Ikarus 256 írta...

A képekről fehérnek tűnt. Így már mindjárt más.:-)

Sam. Joe írta...

Most hogy így mondod, tényleg. Az én csoffadt kis motyóimról készült képeken csak akkor látszik, hogy más színű az elejük, ha tudod, hogy más színű az elejük. 8-) Keress rá Arehnél, ő jobb képeket csinált és jobb állapotban is vannak az MB-54-ei.

Névtelen írta...

Volt 'plain' és silver hűtőráccsal is.

Sam. Joe írta...

Oké, kezdek gyanakodni, hogy Matchbox nem más, mint Charlie Mack álruhában! ;-) Köszönöm, hogy ilyen megjegyzésekkel egészíted ki a postajaim!

Névtelen írta...

Az a lyuk sztem az ablak, és a nem nyitható ajtó pedig ott van alatta. Hasonlóan mint a Matra Ranchonál (csak annak nyitható a műanyag hátsó csomagtérajtó).

Sam. Joe írta...

Lehetséges, de szerintem akkor állati alacsonyra került az ajtó. Nézd meg az öv-vonalát az autónak, vagy nézd meg hogy néz ki a másik Caddy hátulról. Persze simán lehet, hogy igazad van, csak az tudná megmondani, aki tervezte a modellt. Az is jó kérdés, hogy miért nem kapott hátsó ablakot.