2008/12/20

Különleges autók kicsiben: Matchbox MB-75 Alfa Carabo

A hetvenes években sok koncepcióautó és sohasem volt, képzelet szülte járgány került be az 1-75 sorozatba. Persze vannak kivételek köztük, de úgy általában nem szeretem ezeket. Próbálok objektív maradni a bemutatását illetőleg, de mit tagadjam, most is egy ilyen „nem szeretem” darab következik.
Az Alfa Romeo Carabo koncepcióautót 1968-ban mutatták be a közönségnek. A középen V8-as erőművet hordozó, Alfa Romeo Tipo 33 alapjaira épített koncepciót ugyanaz a Marcello Gandini nevű bácsi tervezte, akinek a nevéhez a Lamborghini Miura elkövetése is fűződik. Mi több, állítólag a Carabo-t az hívta életre, hogy a Miura nagy sebességnél szeretett volna leugrani az útról azért, mert az orra hajlamos volt repülőgépszárnynak gondolni magát, csak éppen nem az úthoz szorulva, hanem pont fordítva. A Carabonak a gyalogosok bokájára célzó orra szolgáltatta a leszorító erőt, az egész tanulmány a Miura hibájának orvoslására elkövetett aerodinamikai terv. Az amúgy bogarat jelentő nevű Carabo-n jelennek meg a későbbi Countach-óta elhíresült, előre-felfelé nyíló „Lambo” ajtók.

Minél tovább nézem az eredetiről készült képeket, annál kevésbé tetszik az alján 1970-es keltezést viselő, de elsőként az 1971-es katalógusban debütáló MB-75. Tulajdonképpen minden apró részlet megvan rajta, mint ami az eredetin is, csak valahogy együtt mégsem működik az egész. Ami nekem megvan, az a premiermodell de ez is borzasztóan csiricsáré színeket kapott és ahogy elnéztem Areh gyűjteményét, még ez a legvisszafogottabb mind közül, a többi még rondább. Tehát eleve a Bogár zöldes, kitinszerű csillogása hiányzik. Túlságosan is magasan ül a karosszéria, a kerekek nem töltik ki eléggé a kerékjárati íveket és – főleg a hátsók – köszönő viszonyban sincsenek az eredeti kerekek méreteivel.

Matchbox MB-75 Alfa Carabo. Az 1971-es katalógusban debütáló színekben.
Minden részlete megvan, mint az eredetinek, de valahogy mégsem áll össze az egész.
Főleg a hátsó kerék nagyon kicsi az eredetihez képest.
Nagyon magasan ül, az eredeti sokkal inkább kúszni tűnik az aszfalton.
A Bogár eredetije kitinzöldben.
A forma időtlen, a néni sisakja (mai szemmel) idétlen. Valaki gugol az autó mögött, a cipői látszanak a bal hátsó kerék előtt! Vagy a néni hagyta ott a csukáit?

Különleges autók kicsiben rovatunk eddig megjelent posztjai:
Alfa Carabo
Datsun 126X
Dodge Charger Mk lll.
Vauxhall Guildsman 

12 megjegyzés:

Ikarus 256 írta...

Matchbox - eredeti Alfa 0:1
Az eredeti nagyon tetszik, a "másolat" már kevésbé. Nekem meg van dobozzal együtt, de csak azért, mert egy Ford Capri-val, egy Lotus Super Seven-nel és egy Jeep Hot Rod-dal volt egy csomagban. Eladni meg már nem volt szívem. :-)

Andrew0807 írta...

Tudom hogy nem ide tartozik de segítség kellene.Ha megtudtok valamit akkor szóljatok hogy hol találkoztatok fekete citroen ds-sel vagy a piros honda civiccel.Előre is kösz.Már csak ez a kettő kéne ebből az évből.

matchbox írta...

Még sosem láttam képet az eredetiről. A hátsó kereket nagyon elszúrták! Nem is értem, volt nem is egy modell amin különböző méretű kereket használtak. Igazán tehettek volna erre is.. Nekem sem szívem csücske ez a modell. Még gyerekként sem szerettem:-)

AndrewBoy írta...

Jók a szóviccek!! :D Nekem is volt egy ilyenem csak sajnos nmtudom hova lett

Sam. Joe írta...

Andrew0807: Fekete DS nekem is nagyon nehezen került, Civicet meg vagy három hete vettem egy hipermarketben. Vaterán nincs?

Matchbox: Száz százalékig egyetértek.

Névtelen írta...

Nekem se a szívem csücske ez a járgány. Nincs is nekem. De egy eredetit szívesen elfogadnék :-)

Sam. Joe írta...

Bog Zoo: Nem "egy", "az"! Ahogy a Kéz mondaná: "az biztos, hogy nem vesznél el vele a márkatársak szürke tengerében az indexes topictalin." 8-) De nem hiszem hogy létezne belőle több. Már ha egyáltalán még megvan.

Névtelen írta...

Oké, akk az eredetit elfogadnám 8-)

Sam. Joe írta...

Hát, ha használni is szeretnéd, nem biztos, hogy jól járnál. A tanulmányautók nem éppen arról híresek, hogy használhatóak. Viszont kétség kívül csajozós! ;-)

Névtelen írta...

Veszek mellé egy benzinkutak meg egy szervízgárdát :-) Na meg csajoznák is vele :P :-D

Névtelen írta...

Jó kis járgány, főleg élőben.
Egyérdekes kép, egy másik fura szerzettel: http://www.alfabb.com/bb/forums/attachments/picture-room/54612d1168683388-1968-alfa-romeo-carabo-012.jpg

varadyg

Sam. Joe írta...

Egyetértek, élőben nagy élmény lehet. Ez a fotó állati jó, amit linkeltél! Köszi!