2010/07/09

Matchboxon kívüliek: Maisto Ford Explorer

Tudjátok honnan jön a SUV kifejezés? Nem a jelentésére gondolok, mert az autószexuális berkekben nagyjából közismert, hogy Sport Utility Vehicle, hanem arra, hogy ki és mikor írta le először.

A Csirkeverő
A Ford 1990 márciusában dobta a piacra az Explorer első generációját, mint 1991-es modellt. Ellőhetném most azt a kijelentést, hogy „a négyliteres, 155 lóerős V6-os blokkal, illetve a négysebességes automata, vagy 5 sebességes kézi váltóval szerelt autó a Jeep Cherokee-ra adott válasz volt”. Egy baj lenne vele, hogy nem lenne igaz.

Az Explorer ugyanúgy a Ford Ranger pickup derivatívája, mint a Ford Bronco II, amit leváltott. A középméretű SUV felszereltségébe nagyon sok olyan extra alapáron beletartozott, mint ami csak felárért volt hozzáférhető a Rangerben. Az Explorer két és négyajtós változatban is rendelhető volt, úgy mint a Chevrolet S-10 Blazer, vagy éppen maga a Csirke, aminek a sikere láttán a három nagyból a maradék kettő – az AMC már akkor a Chryslerhez tartozott – mindegyike bevetette a maga versenyzőit. Tehát 90-ben már volt a Fordnak konkurens modellje a Cherokeeval szemben. De a kesztyűt az Explorerrel vették fel.

Az AMC szolgáltatta a receptet a sikerhez, a többiek pedig elkészítették a saját értelmezésüket. A Ford  ennél is tovább ment. Nem csak lemásolta azokat a tulajdonságokat, amelyek miatt a Csirke sikeres volt, hanem ellenállhatatlan áron is kínálta az akkor nagyon divatos SUV-ot. Mindössze néhány száz dollárral kértek többet érte, mint az akkori közepes méretű szedánjukért a Ford Taurusért – amiből létezett kombi is – így az a családfő, aki azzal érkezett a fejében a szalonba, hogy ilyet visz haza, rábeszélhető volt az Explorerre és hát lássuk be, hogy az Explorer messze menőbb, mint a kicsit már megszopogatott savanyú cukor alakú Taurus. Így a Ford közepes SUV-ja hamarosan átvette a piac vezetését és az Egyesült Államokban a legnagyobb számban értékesített ilyen autó lett.

Az Explorer már a premierkor hozzáférhető volt csak hátsókerekeket hajtó és kapcsolható összkerékhajtású verzióban is. Ez utóbbi – rendelték akár automata, vagy manuális váltóval –, menet közben is kapcsolható volt, bármilyen sebességnél.

Az első generációs Explorer nem volt mentes a maga gyerekbetegségeitől. Úgy tűnik, hogy az automata váltót sikerült alul méretezni, vagy legalábbis nem megfelelően hűteni. A vontatással – ami egy SUV-nál azért nem egy ritka felhasználási mód – a váltó nem igazán tudott megbirkózni, mint ahogy a motor teljesítményének utólagos növelésével sem. Az első kerekek hajtásláncában az automatikusan kapcsolódó egységek műanyag alkatrészei pedig az off-road felhasználást tűrték rosszul.

Az Explorerhez kapcsolódik az a botrány, ami a felborulásos balesetek magas számához kapcsolódik és amiben végül a Firestone vitte el a balhét. Az egész ügy meglehetősen ellentmondásos, mert nem lehet tudni, hogy a tojás volt előbb, vagy a tyúk. A hivatalos álláspont az, hogy az autóval gyárilag szállított Firestone abroncsok túlmelegedtek, aminek az volt az eredménye, hogy levált a futófelület. Ezt korrigálandó a vezetők elrántották a kormányt, amitől az autó nyomott egy tripla, leszúrt fetrenbergert. A Firestone szerint a gumik azért melegedtek túl, mert a Ford túl alacsony keréknyomást írt elő. Csakhogy! A probléma ott van, hogy a legtöbb felhasználó személyautó helyett vett SUV-ot és úgy is használta, mint azt. Az alapvető probléma az, hogy a SUV nehezebb, magasabban is van a súlypontja és már közepes sebességnél is, egy nyílegyenes úton sem úgy viselkedik mint egy személyautó. Másfelől a Ford Explorer azért mutatott magasabb felborulásos baleseti számokat, mint a konkurensek, mert messze többet adtak el belőle. Persze azt kimondani, hogy az „Explorer nem személyautó, ne úgy tessék használni" nem lehetett, hiszen az agyonverte volna az eladásokat, meg – gondolom – perek hosszú sorához vezetett volna mondván, hogy „miért adták el nekem, miért nem szóltak”. (Ne feledjük, az Egyesült Államok az az ország, ahol az embereket figyelmeztetni kell, hogy a víz nedves, a tűz éget és a nehéz tárgyak olykor lepotyognak!) Persze a Ford és a Firestone ellen indított perek így is voltak szép számmal, változatos eredménnyel. A dolog vége visszahívás lett, ahol a gyárilag leszállított Firestone abroncsokat lecserélték. Az is tanulságos valahol, hogy a Car & Driver magazinnál egy 1994-es Explorerbe bukókeretet építettek és pár tucat kereket eldurrantottak, hogy teszteljék az autó viselkedését ilyen szituációkban. Egyetlen alkalommal sem borult fel az autó, persze az is igaz, hogy ott profi sofőr vezetett, aki számított az eseményre, nem pedig egység sugarú anyuka, akinek már egy kézi váltó is kihívást jelent, nemhogy egy durrdefekt korrigálása.

Az igazán érdekes dolog az, hogy az Explorer eladások a botrány ellenére sem estek számottevően vissza. Csak az emelkedő benzinárak – szeretnénk mi annyit fizetni egy liter benzinért, mint amennyit az amerikaiak – vetették vissza a SUV-ok, meg a kisteherautók eladásait. Abból sem vonnék le messzemenő következtetéseket, hogy a Cash for Clunkers programban (a harmatgyenge új autó eladásokat fellendíteni célzó, 3 milliárd dolláros gazdasági program) leadott autók egyik vezető típusa pont az Explorer, annak is a harmadik generációja. Egyszerűen ebből adták el a legtöbbet, tehát nyilvánvaló, hogy ebből is fogják visszavinni a legtöbbet.

Maisto már megint
Sokszor elmondtam már, hogy pont a Maisto az egyik olyan olcsó, kínai gyártó, aminek a termékein érdemes rajta tartani a szemünket, mert néha nagyon el tud sülni a kezük. Hááát... Ez a konkrét példány most nem teljesen az az „olcsó, de jó” darab, csak majdnem. Az első generációs Explorer fillérekért lett az enyém, de – bevallom – csak azért vettem meg, hogy ezt a SUV-történeti mérföldkövet el tudjam itt sütni. Az autó általános kialakítása szerintem teljesen rendben van kívül. A sötétzöldnek ezzel az árnyalatával teljesen képes vagyok megbarátkozni. A valóságban a kis csillogó krómszemcsék egyáltalán nem látszanak olyan hangsúlyosan, mint ahogy azt a képek mutatják. A citromsárga és rózsaszín kombó, „Comet” festés azonban igazi büntetés, maximális ízlésrombolás. Az erőteljesen Matchboxra hajazó kerekek is teljesen rendben vannak főleg, hogy a rugózásuk egészen példás. A beltér egészen részletes, de rettenetesen elszabták, az üléstámlák az ajtók középvonalához esnek, szóval sokkal előrébb, mint kéne. Erősen hajlok felé, hogy átadom Porsche kollégának, mint kerékdonor, vagy mint felújítási projekt, mert alapvetően egy tisztességes színben már teljesen elfogadható lenne. Mit gondoltok, mi legyen vele? (Szavazás jobbra fent.)

Innen - nagyjából - még minden rendben. Maisto Ford Explorer.
Matchboxra hajazó kerekek, de az oldalán az a minta mindent tönkre vág.
A belteret nagyon elszabták.
A hátulja már megint jó - igaz semmi részlet nincs rajta.

Ford Explorer bemutató - első rész.
Ford Explorer bemutató - második rész.

1 megjegyzés:

porsche írta...

Az egyik házi dogámban írtam az Explorer-Firestone botrányról(a Pinto mellett), akkor jó pár helyen utánaolvastam. Volt egy olyan teszt, hogy a sofőr elengedte a kormányt, miközben felrobbantották a kereket. Az autó szinte nyíl egyenesen ment tovább...