2010/08/24

Matchbox Skybusters SB-20 Helicopter

Nem ma volt az, amikor a Matchbox repülőgépes sorozatát boncolgattam, a Skybusterst. Nem tudom, hogy Ti hogy játszottatok anno gyerekként, de én komplett történeteket költöttem – rendszerint volt bennük autós üldözés rendőrségi részvétellel – és játszottam le. Ehhez pedig égetően szükségem lett volna egy helikopterre, de akkor ilyesmi még nem volt az 1-75 kínálatukban, csak sokkal később. A Skybustersben pedig volt, de akárhogy is nézegettem az SB-20-at csak nem akart nekem lenni olyan.

A fentebb már linkelt postban felvillan az SB-20 egy későbbi, csúszótalpas és kéttollú főrotorral szerelt változata, de az „igazi”, a kerekes, négytollú korai változat maradt nekem, mert vitán felül sokkal szebb. A két változat között mindössze ennyi a különbség, de sohasem értettem, hogy mi volt az ok, ami miatt átalakították. Most, hogy végre lett egy korai SB-20 példányom végre rájöttem! A gép farnehéz. Hiába van a kis, regular wheel-re hajazó kerekek – melyeket a blisteren nem átallanak Superfastnak titulálni – közül a hátsó pár a lehető leghátsó pozícióban, a gép hajlamos a farkára ülni. Jó persze, csak áltatom magam, a tervezőket hol érdekelte ez, sokkal fontosabb lehetett, hogy a csúszótalpak előállítása olcsóbb. A négytollú főlégcsavar leváltását pedig bizonyosan az szülte, hogy a kéttollúval sokkal egyszerűbb csomagolni a kis madárkát.

Változatlanul azt gondolom, hogy nem valós modellt mintáz, mert elég sok mindenre emlékeztet, de az apróbb részletek már nem stimmelnek. Szóval ha valami közelítő típust kell mondanom, akkor talán az AugustaWestland AW109-re emlékeztet a leginkább, de persze ehhez is kell némi köd és távolság.

Skybusters SB-20 Helicopter, az első szériából még négytollas forgószárnnyal...
...és kerekekkel.
Ezek ott állítólag Superfast kerekek... Aha... Biztos...
Teljesen odáig vagyok ezekért a grafikákért a régi dobozokon. A kártyán nem látszik jól, mert a gép orra és a forgószárny egyik tolla elfedi, de azt írja, hogy "Teljesen fém modell, Superfast kerekekkel". Az állítás eleje igaz.

4 megjegyzés:

saruman írta...

awesome!

RÁJEN írta...

Kerék nélkül talán tetszene, de túl kicsi. Méretarányilag a Convoyhoz stimmel ez? Egyébként a beazonosítás szerintem tökéletes lett, de más festéssel simán elmenne Airwolfnak is ;) Nem szeretem amúgy ezeket a pöttömöket, gyerekkoromban sem volt egy ilyenem se, hanem 1:72-es műanyag makettek, na azokkal én is hatalmasakat játszottam...

Sam. Joe írta...

Jaja, olyan 1:100, 1:110 körül lehet.

Névtelen írta...

Nekem a Matchboxtól csak egy Cessna 402-es, barna repülőm van, azt is kaptam. Van még egy NoName helikopterem is. Aztán ennyi.