2011/01/23

Matchbox 2007 US Classics 5-pack (K9625): 1969 Camaro SS-396

Annyira jó, hogy a múltban már tisztáztunk itt a blogon autószexualitási alapfogalmakat, mert ez alkalommal is elég lesz rájuk csak visszalinkelni. Márpedig ez alkalommal lesz jó sok ilyen, mert ami terítékre kerül egy Pony Car, ami Muscle Car is!

Mustangot reggelire
Amikor a General Motors 1966 június 28-án a Detroiti Statler-Hilton Hotelben leleplezte a Chevrolet Camarót, akkor a sajtó összegyűlt képviselői közül valaki arról érdeklődött, hogy mit jelent a név. A válasz úgy hangzott, hogy „Egy kicsi, harapós állat, mely musztángokat eszik”. A Camarót nem is lehetne frappánsabban összefoglalni. Nyilvánvalóan Pony Car, számos verziója Muscle Car és dedikáltan a Ford Mustang konkurensének szánták.

Az első generációs Camaro az 1967-1969 modellévekben volt a Chevrolet szalonok lakója. A 2+2 üléses már eleve kupé és kabrió kivitelben is kapható volt, motorizáltságát tekintve pedig 3,6 literes sorhatostól, 7 literes V8-ig terjedt a kínálat – már ha beleszámoljuk az egyes dealerek által kínált spéci kivitelű Camarokat is – és nem, nem volt belőle dízel, mielőtt valaki megkérdezné. Váltóját tekintve négysebességes manuális, illetve két és háromsebességes automata volt a palettán. (Egy forrás szerint háromsebességes manuális váltóval is szerelték.) Az első generációs Camaro nyolcvanféle (!) gyári, és további negyvenféle (!) kereskedői opcióval volt rendelhető, ezért katasztrofálisan nehéz általános érvényű kijelentéseket tenni arról, hogy a három fő gyári felszereltségi szint – SS, RS, Z/28 – pontosan mit is takar. (Egyébként az amerikai autóknál ez egy külön tudományág. Nagyon gyakori, hogy a különböző modellévekben apróbb változtatásokat hajtanak végre, ezért mindig szent borzadállyal olvasom kedvenc amerikai autós periodikám aukciókról szóló tudósításaiban az értekezéseket, hogy az ilyen és ilyen díszléc, vagy az olyan és olyan felni – vagy ezek tetszőleges kombinációja, olyan egészen agyament részletekig, hogy milyen színűre festették a szelepfedelet – évjárat helyes, vagy sem.) Nem is mernék belemenni egy ilyen fejtegetésbe, mert nagyon nagy az esélye, hogy bakot lövök, ugyanakkor a kisautó részleteinek értékeléséhez – mert a végén ez lesz a csattanó – azért nem árt tisztában lennünk az alapvető csomagok mibenlétével. Induljunk el a kályhától!

Az 1967-es modellévben az RS (Rally Sport) egy optikai tuning csomag, többek között spéci hátsó lámpákat, eltűnő első világítótesteket és RS emblémákat jelentett. Az SS (Super Sport) csomag már lényegesen több ennél, alapvetően egy 5,7 literes V8-as blokkot jelentett a motorháztető alatt – opcióként 6,5 literes erőmű is lehet az SS csomagban –, kamu légszipoltyúkat a fentebb említett alkatrészen, SS emblémát a hűtőmaszkon, az első kerék előtt, a tanksapkán és a duda gombján. Ugyanakkor lehetséges volt mindkét csomag megrendelésére. Az egymillió dolláros kérdés, hogy ez esetben melyik embléma jelent meg az autón, a magam részéről passzolom a dolgot. Eddig még nem is tűnik olyan bonyolultnak a dolog, de itt jön a képbe a Z/28 csomag. Ez egy „elvben versenyzésre kész” Camarot jelent, ami bármelyik Chevy dílertől megrendelhető volt, ugyanakkor semmilyen katalógusban sincs nyoma! (A fene sem érti.) Pedig nem akármi volt benne. Az első kerekeken szervós tárcsafékek, négysebességes manuális váltó, 4,9 literes V8 small block (muhahahaha), Holly karburátor és még jó pár teljesítménynövelő apróságot, racsingcsíkokat és tuning futóművet. Papíron a Z/28 290 lóerőt tudott, de a General Motors csalt, hogy alacsonyan tudja tartani az autó biztosítási besorolását – és így többet adjon el belőle – illetve, hogy beférjen bizonyos versenykategóriákba. A valóságban a 302 köbhüvelykes small block (Ezzel képtelen vagyok betelni, méghogy kicsi? Muhahahahahaha!) cirka 360 pacit tudott az egy négytorkú karburátorral és úgy 400-at a két darab négytorkúval. (Ízlelgessük ezt, emberek! „Két darab, négytorkú karburátor.” Nyamm!) Ami az emblémákat illeti, a korai Z/28-ak az első sárhányóin 302-őt viseltek emblémaként, 68-ban és 69-ben viszont már Z/28-at. Na, itt még mindig nem tűnik túl bonyolultnak a képlet, de a Z/28-ra is rendelhető volt az RS csomag. Ezek után ki ismeri ki magát a jelölések tengerében?


STYLO
Kikapcsolódásképp következzen itt öt perc és még két másodperc színtiszta autószexualitási óverdózis! Tessenek teljes képernyősre nyitni a videót, felcsavarni a hangerőt és hátradőlni! (Igen, az ott tényleg Bruce.)
[Mos Def:]
Love electricity,
Shockwave central,
Power on the motherboard,
Yes.

Push up,
Overload,
Legendary,
Heavy glow,
Sunshine,
Thunder-roll,
Keep this on,
Yes the lanturn burns firm and easy,
And broadcast so raw and neatly,
Thunder-roll,
Sunshine,
Work it out now, now, now...

[2D:]
Overload, overload, overload,
Coming on to the
Overload, overload, overload,
Coming on to the
Overload, overload, overload,
Coming on to the
Overload, overload, overload,
Coming on to the...

Oh Stylo, (juice)
Go for blossom in your soul.
When you know your heart is light,
Electric is the love.

When the mako flies, (Like a giant fish,)
Up from the bottom in your eyes, (As it leaps from the stream,)
Then I'll know the twilight skies, (Blood curdles, it's death row,)
Are not so broken hearted. (Hot from the end of the line.)

[Bobby Womack:]
If it's love, it's electric.
It'll be flowing on the streets,
Night after night,
Just to get through the week.
Sometimes it's hard.

Right now.

[2D:]
Sing yourself (juice) out of depression,
Rise above
All recession.
If I know your heart,
Electric is the love.

[Bobby Womack:]
There's only one way;
Let it play a little while longer.
It's got a way of passing through man and woman,
In another world,
In another world in the universe.
Ohhhhh...

[2D:]
(Overload, overload, overload,)
(Coming on to the)
(Overload, overload, overload,)
(Coming on to the)
(Overload, overload, overload,)
(Coming on to the)
(Overload, overload, overload,)
(Coming on to the...)

[Bobby Womack:]
Right now.
Here's what we got to do.

If it's love, it's electric.
It'll be flowing on the streets,
Night after night,
Just to get through the week.
Sometimes it's hard.

[2D:]
(Overload, overload, overload,)
(Coming on to the)
(Overload, overload, overload,)
(Coming on to the)
(Overload, overload, overload,)
(Coming on to the)
(Overload, overload, overload,)
(Coming on to the...)

[Mos Def:]
That's what I'm talking about.

Love electricity,
Shockwave central,
Power on the motherboard,
Yes

Push up,
Overload,
Legendary,
Heavy glow,
Sunshine,
Thunder-roll,
Keep this on,
Yes the lanturn burns so firm and easy,
And broadcast so raw and easy,
Thunder-roll,
Sunshine,
Work it out now, now, now...

Right now.


Az 1968-as modellév apróbb változásokat hoz csak a megjelenésben, de 69-ben változtatnak a karosszéria elemeken is. (Ezzel együtt én ugyan meg nem tudom különböztetni őket, ehhez a képességhez gondolom empirikus tapasztalatok kellenek.) Mi több ebben az évben számos új teljesítmény opció jelenik meg, amitől ez az évjárat vált a legvonzóbb gyűjtői darabbá. Rendelhető volt mind a négy kerékre tárcsafék – a rendszer javarészt a Corvette-ből származott. Az RS opció már nem csak kozmetikai változásokat hoz, hanem a 4,9-es V8-ast is, amit a már bevált módszer szerint papíron 290 pacis, a valóságban pedig mint fentebb, hozzá pedig négysebességes váltó jár. Ebben az évben 37 773 RS, 34 932 SS, és 20 302 Z/28 fogy, azaz összesen 243 085.

A la Matchbox
Az első generációs kabrió Camaro az 1-75 szériában mint MB-40 debütál 1997-ben. Az alváz felirata szerint „'69 Camaro SS-396”, szóval most nem alkalmazták a „legjobban felszerelt változat, amit a kivitel elbír” irányelvet. A kisautó részletgazdag, a kabrióknál mindig kritikus pont beltér is remek, még a kormánya sem pizza, a ráfestett csíkok is stimmelnek, mivel ilyenekkel is rendelhető volt az autó. Az 1-75 szériában aztán csak egy évvel később, 1998-ban fordul elő, mint MB-33, aztán legközelebb mint MB-21 2005-ben. Érdekes ez, mert számos olyan modellt tudunk, amiről minden létező bőrt lenyúz a cég az 1-75 és 1-100 sorokban, míg másokat alig-alig használ. Szerencsénkre a Camaroból harminc körüli változat jelenik meg spéci kiadásokban és ötös, meg tízes csomagokban, köztük zseniálisan jók és borzasztóak is. Az egyik legjobb egy kitűnő, ötös csomag része, ami az amerikai autók kedvelőinek kötelező darab – egyetlen szépséghibája, hogy 2007-ben jelent meg, szóval beszerezni most már nem biztos, hogy olyan egyszerű. Az ötös csomagból való Camaro sok extrát hordoz, ami az egyszerű játékszer szint fölé emeli. Alapvetően ez a narancssárga árnyalat – Hugger Orange – egy létező Camaro szín. Az autó RS emblémákat visel és ami ezzel kapcsolatban lévő festett részlet, az stimmelni is tűnik. Az én példányom egyik oldalán teljesen, a másikon csak javarészt elmosódott ez a részlet, de ha jól meresztgetem a szemem, akkor még az első sárhányókon lévő 302-es felirat is stimmel. A teljesítményfokozó dekorcsík szintúgy helyes, ilyen is rendelhető volt rá. Egyedül az első-hátsó SS (öntvény) feliratokról nem tudom eldönteni, hogy helyesek-e, de erről bővebben már értekeztem fentebb.

Az 1:62 méretarányú, első generációs Camaro Matchbox igazi telitalálat, ráadásul egy olyan ötös csomagból származik, aminek a többi tagja is kötelező az amerikai autók szerelmesei számára! Aki négy évvel ezelőtt kihagyta, az tényleg bánhatja!

"Lehunyja sok szemét..." 1969-es Chevy Camaro SS/RS zárt fényszórókkal. Az SS feliratról nem tudom, hogy helyes-e. Valaki?
 A teljesítményfokozó festékcsík is helyes, ilyennel is rendelhető volt.
 A nem kifestett részletek - például a szipoltyúk a motorháztetőn - meg a kifestettek is rendben vannak!
 Rallye-Sport felirat is jó helyen és ha az ott 302 az index előtt, akkor az is helyes.
 Hátul is SS embléma. Hogy helyes-e? Passz!
 A beltér is rendben és a kormány sem csak egy pizza.
 A 2007-es US Classics ötös pakk, amiből való.
 Egy 1969-es RS.
 Egy 1969-es SS.
 Itt pedig a teljes 1969-es Camaro katalógus!
 Ilyen csík van a Matchboxon is. Ja és ilyen, amikor "nyitva van a szeme".
 Cabrio.
 A gyári extrák garmadája.
 A csomagtértetőn lévő csomagtartó kéne valakinek?
 Csíkok még.
 Opciók, opciók.
Mixeljen Camarót ön is!

7 megjegyzés:

porsche írta...

Nincs két órája, hogy előtúrtam a Stylo-t az empéhármaimból meghallgatás céljából.

pittlaren írta...

Tetszik a narancs/fekete kontraszt, de a pakkból a GTO kellene leginkább...

RÁJEN írta...

Jó ez, én is szeretem, az említett pakkot megvettem annak idején, de a régi szarokat elcseréltem belőle :D

Sam. Joe írta...

Rájen: Jusztse reagálok erre! 8-]

Andrew0807 írta...

Ha jól tudom ezt hívták Yenkonak. Legalábbis a nem átforduló lámpást.

Sam. Joe írta...

Húha, nagyon nem jól tudod! Don Yenko egy Chevrolet kereskedő volt Canonsburgben, Pennsylvaniában. Ő volt az aki egy gyári kiskaput, a speciális járművek (jellemzően rendőrautók, taxik) rendelésére szolgáló Central Office Production Order-t (COPO) kihasználva, a gyári speckók között amúgy nem szereplő bivalyerős, hétliteres, (425 köbhüvely) motorokkal szerelt Chevelle-eket, Nova-kat, meg Camarokat rendelt és értékesített.

Rá utaltam, amikor azt írtam, hogy "...már ha beleszámoljuk az egyes dealerek által kínált spéci kivitelű Camarokat is..."

BalázsK írta...

Akkor innen ered a COPO Corvette és a camaro, nagy chevy fan vagyok,de ezt még nem tudtam köszi!