2011/03/31

Matchboxon kívüliek: Welly Q-Collection - Volkswagen Beetle

A mai napra egy kisautószexualitási érdekességet tartogatok, egy újabb elsajátítandó kifejezéssel egy szerethető, japánból származó irányzatról.

チョロQ
1978-at írtak akkor, amikor a japán játékgyártó Takara, piacra dobja a Choro-Q nevű sorozatát. A 3-4 centi hosszúságú kisautók mókás, torzított, karikizált reprodukciói az eredetieknek. Az apróságok tekercsrúgós motort rejtenek – az ilyesmit hívtuk mi kölyökkorunkban „hátrahúzósnak”. Ázsián kívül Penny Racersnek hívják a szériát, ami arra utal, hogy a hátsó lökhárító felett ezek a gépezetek mind egy kis táblát viselnek, mely tulajdonképpen egy érmetartó. Az aprópénz itt mint ballaszt funkcionál, amitől a járgány a hátsó kerekeire ágaskodik. Az eredeti név valami számomra tökéletesen kihámozhatatlan szójáték azzal, hogy ezek a holmik aprók, cukik, meg mókásan torzítottak is. Jellemző még rájuk a gumikerék - általában a hátsó nagyobb, mint az első. Az évek során aztán persze készült mindenféle Choro-Q, nem csupán autók, de munkagépek, mozdonyok, repülőgépek is. Ebben a stílusban nevesincs és neves cégek is megalkották a maguk modelljeit, így a Choro-Q a Takara márkanevéből a stílus nevévé lépett elő – nagyjából mint ahogy mifelénk minden kisautó mecsboksz. Ahogy elnéztem, az „alternatív gyártók” is beleszövik az ilyen stílusú termékvonalaik nevébe a Q-betűt.

Én Andrewboy kollégánál szembesültem először azzal, hogy létezik ilyesmi. Ő halmozza a Choro-Q holmikat, de mivel nem használ címkéket így nem tudom linkelni a teljes gyűjteményét, csak találomra lőttem az előzőt pár pofás Suzukira, a Tomyval fuzionált Takara (Takara Tomy) kínálatából.

It's a Sony
A VW Bogár ismerete része az általános műveltségnek, így minimális tárgyalásától is eltekintenék. A mai konkrét darab úgy került a karmaim közé, hogy ceruzaelemre lett égetően szükségem és a sarki CBA-ban elém vetette magát egy Sony elemekből álló 4-es pakk, amihez mellékelték ezt a kis kék gyöszt. (Van ugyanilyen fakó rózsaszín gyösszel is, de valami egészen borzasztó árnyalatot képzeljetek el.) Kaptam az alkalmon, mondom megnézek már egy ilyet végre élőben is. A dupla csomagoláson áthatolva szembesültem azzal, hogy ezt bizony a kínai illetőségű Welly készítette, akiről tudjuk, hogy nem minőségi gyártó, hanem inkább mennyiségi, de éppenséggel el is tud sülni a kezük az 1:6x méretarányban. Nyilvánvalóan nem Takara Tomy gyártmányra számítottam, hanem sokkal inkább valami noname cuccra. A Welly oldalán amúgy meg is leltem ezt a holmit, Q-Collection fedőnév alatt, kilenc másik kisautó társaságában. A weboldal szerint amúgy ebben kéne, hogy legyen motor, de a Sony elemekhez csomagolt verzióból ez bizony hiányzik sajnos.

Jópofa kis gyöszök ezek, de nem hiszem, hogy rájuk fogok kapni.
Dupla NRFB - na jó, egy elemet már ki kellett szednem.
Itt már csak szimpla, a Sony réteg hiányzik, a Welly még megvan.
Welly Q-Collection VW Beetle.
A Choro-Q-kon kötelező a tábla hátra, ami tulajdonképpen egy érmetartó. Még akkor is, ha nincs benne motor, mint ahogy ebben sincs.

Eredeti Takara Penny Racers, avagy Choro-Q reklám a nyolcvanas évekből. Az is kiderül, hogy mire való az érmetartó hátul.

4 megjegyzés:

Tommi írta...

Meglepő, de a "Choro-Q" kifejezésben csak a "Choro" származik japánból. A Q az angol "Cutes" (aranyosak, aranyoskák) torzított rövidítése.

Valamelyik japán kisautógyűjtő blogján olvastam. Meg ne kérdezd melyiken, mert nem emlékszem rá. :-D

Sam. Joe írta...

Olvastam erről egy fejtegetést én is, de ott a "choro", az valami "choro-choro" - csóró-csóró? -, de passzolom az egészet, mert tök zavaros volt nekem.

ipariszalonna írta...

Van egy Toyota 2000GT-m, még kicsi voltam amikor kaptam, nagy kedvencem mai napig, de nem sohasem hallottam róla, hogy a rendszámtáblának van funkciója :)
http://indafoto.hu/ipariszalonna/image/494781-889655ae

Sam. Joe írta...

Ipariszalonna: Na, már volt értelme a postnak. Klassz ez is, szerethető cuccok ezek egytől-egyig!