2011/06/07

Matchboxon kívüliek: Majorette No. 234 - Simca 1100 TI

Andrew0807 kolléga már átalakította, nekem viszont eredeti állapotában kellett. Gyerekkoromban volt már egy ilyen Majorettem, amit sajnos sikerült eljátszanom, ezért is örültem, amikor az egyik hazai aukciósportálon belebotlottam ebbe a példányba.

Simca 1100
1962-ben a Chrysler európai leányvállalata, a Simca elhatározta, hogy leváltja a farmotoros, hátsókerék-hajtású 1000-es típust egy modernebb, orrmotoros, elsőkerék-meghajtású, jobb helykihasználású kompakttal. A „928-as projekt” 5 éven keresztül tartott, a bemutatóra az 1967-es Párizsi Autókiállításon került sor. Ez volt az első, a FIAT befolyása nélkül tervezett és kivitelezett Simca-típus.

A TI jelzésű kiadást 1974-ben mutatták be. Az alapmotor helyett egy dupla Weber karburátorral szerelt, 1294 köbcentis, 82 lóerős motort kapott, mellyel 12 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/h-ra és 170 km/h-s végsebességre volt képes. Tudom, manapság ezek nem kiemelkedő értékek, de akkoriban nem ez volt az általános egy családi autótól.

Az 1100-ast 15 éven keresztül, 1967 és 1982 között gyártották. Készült három- és ötajtós ferdehátúként, kombiként, pickup-ként és kisfurgonként, összesen körülbelül 2,2 millió példányban.

Akit ennél bővebben érdekel a történelem, itt egy kiváló weboldal, illetve az angol wikipédia megfelelő bejegyzése.

Majorette-ként ugyanez
A legkorábbi katalógus, amiben felbukkan, 1976-ból származik. Többféle kerékkel szerelték, viszont csak háromféle színvariációban. Nekem a saját, kék példányom tetszik legjobban, de készült zöldben, illetve az utolsó évben, 1980-ban fekete volt „Police” feliratokkal.

Bár nagyon tetszik a Simca 1100, valamint a Majorette feldolgozása is elég jól sikerült, ebből a kisautóból elég lesz egy példány is. Ellenben ajánlom mindenkinek!

Szépen hozza az eredeti formát. A sárga szélvédőt elfelejteném.
 Innen kicsit Zastava, persze tudom, hogy az nem lehet.
 Jól pakolható a csomagtartó.
 Franciaországban kötelező (volt?) a sárga fényszóró.
 Az eredeti 1100.

1 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Valahol egyszer már kommenteltem én ezt korábban, de nálunk még biztos nem volt: Ezt a kifejezést, hogy "eljátszani" én Tommitól hallottam először. Szerintem ilyen szó amúgy talán nincs is, de olyan csodásan kifejezi, hogy "elkallódott játék közben", hogy teljesen beleszerettem!

"Innen kicsit Zastava, persze tudom, hogy az nem lehet."

Most hogy mondod, tényleg van benne valami Yugo/Skala 55!

"Franciaországban kötelező (volt?) a sárga fényszóró."

Kötelező talán nem, de hogy májer az biztos! Amikor még én tanultam a KRESZ-t még nálunk is engedélyezett volt. (Hogy most mi a helyzet, azt nem tudom.) Mondjuk sokkal jobban tetszik, mint a xenon.