2011/09/24

Matchboxon kívüliek: Majorette No. 285 – Jeep Cherokee Limited Sheriff


Teljesen meglep engem is, hogy már több mint egy éve volt, hogy megénekeltem a Jeep Cherooke nagyszerűségét – ami azt is jelenti, hogy ez alkalommal kihagyhatom a típusismertetőt. Akkor kijelentettem, hogy ha elém veti majd magát a megkülönböztető jelzésekkel ellátott verzió, akkor bizonyosan nem fogok ellenállni neki. Arra nem számítottam, hogy ez meglesz, csak éppen más gyártótól.

Neve? Száma?
A Csirke először az 1990-es Majorette katalógusban bukkan fel, itt még civilként, a tetején csomagtartó trónol, két szörfdeszkával és a neve Cherokee Limited. Ennek a verziónak a száma 224. Vele egy időben mint 285 debütál a Cherokee Sheriff, az én példányaimtól eltérő festéssel. A két verzió amúgy teljességében ugyanaz, csak a festés és a tetőn lévő objektum különbözteti meg őket, így a Sheriff alvázán is a 224-es számozás olvasható. A kék nózijú verzió az 1992-es katalógusban bukkan fel, hogy 1994-ben visszatérjen a premierverzió a katalógusba, majd 1999-ben jön az Arkansas State Police változat, hogy 2001-ben megint visszatérjen a premierverzió. Ugyanebben az évben jön egy Emergency feliratú piros, tűzoltósági változat is, szóval elég hosszan szerepel a kínálatban. A 2002-es katalógusban még ott van a piros, szintén 285-ös számú verzió, aztán már csak two packban mutatja magát, utána kötött tartállyal.

Ebben az ilyen-olyan változat fejtegetésemben az a szép, hogy közel sem biztos, hogy bármi köze van a valósághoz, amit egy kis kitérővel magyaráznék. Ez a két indián Rájen kolléga rezervátumából származik. (Ezeket pont nem találom nála, ami vagy azt jelenti, hogy nem írta meg, vagy azt, amit régen tudunk, hogy a blog.hu keresője nem ér egy kalap szuperfoszfátot sem.) Nála megtekinthető a premierverzió festése is, érdekes módon sárga fényhíddal, ami az én Majorette katalógusaimban nem lelhető meg, mindenhol piros ez az alkatrész. (Nem lehetetlen egy utólagos csere, de nem tartom valószínűnek, egyszerűen túlságosan is feszül ez a kis darab műanyag a helyén ahhoz, hogy egy eltávolítást szilánkos törés nélkül elviseljen.) Mi több, van neki katonai álcafestésű Csirkéje is, ami szintén nem szerepel az én Majorette katalógusaimban. Szóval simán lehet, hogy csak Jean-Pierre Majorette katalógusszerkesztő volt lusta lefotóztatni az aktuális verziókat és elővette a ládafiából a régi képeket az új katalógushoz. Az viszont biztos, hogy a Majorette Csirke jó sok változatban készült.

Támogassuk a fényhíd ipart!
Ezer és egy alkalommal leírtam már, hogy a megkülönböztető jelzés nélküli rendőrségi – mentő, tűzoltó, stb. – jármű olyan, mint kívülről nyalogatni a lekvárosüveget és alapvetően nem szoktam ilyesmit vásárolni. Hát, kedves gyártók, tessék itt a megoldás! Majorette-ék nemes egyszerűséggel rögzítik a fényhidat – illetve a civil verzió esetében a tetőcsomagtartót. A tetőn és belül a szélvédő anyagát adó műanyagon van egy téglalap alakú lyuk, amibe egy 90-fokkal elfordított horonnyal kapaszkodik az, amit a tetejére szánnak. Az összerakáskor beillesztik, elfordítják 90 fokkal és ottmarad. Ennyire egyszerű. Most komolyan, én tudom, hogy új szerszámokat készíteni a civil verzióból a rendőrséginek nem olcsó, de lyukat vágni talán nem olyan borzasztóan lehetetlen és drága. (Mondjuk, ha a jelenlegi „védjük meg a gyerekeket maguktól, nehogy gyerekek legyenek” szabályok miatt ma már nem lehet ilyen csingilingi alkatrészeket csinálni egy kisautónak, akkor nem szóltam.)

Elkalandoztam! A lényeg, hogy értékelem ezt az apró részletet, hogy megvan. Mint ahogy azt is, hogy a hátsó ajtó nyílik a kis gyöszökön. Rájen nem sokat játszhatott velük, az egyiken úgy kellett kifeszegetni az ajtót, hogy le tudjam fotózni. Szerethető részlet még a szélvédő anyagából készült első lámpa is, igaz így pont a Cherookera jellemző fényszóró kialakítás, mint apró részlet eltűnik.

Melyiket szeressem?
Kézenfekvő az összehasonlítás a két gyártó Csirkéje között, még akkor is, ha a Matchboxnak kettővel kevesebb ajtaja van. A Majorette hátsó működő ajtaja ellenére a Matchbox nekem jobban tetszik a részletesebb kidolgozása miatt – a rücskös Convoy kereket nem is említem, az köztudottan a gyengém –, ugyanakkor a Majorette megoldása is kedvemre való. Ha egy tízes skálára kéne őket helyezni, akkor a Matchbox a 8, a Majorette a 7.

Azt hiszem figyelni fogom a tűzoltósági, meg a katonai változatokat. Kellenek!

 A kisautók fotózásában az a jó, hogy apró részletekkel csak a képeken szembesül az ember. A premierváltozat utáni verziónak komoly folytonossági hiányosság mutatkozik a lökhárítóján. El sem tudom képzelni, hogy ezt hogy a bánatban sikerülhetett ilyen művészien kitörni!
 Fényhíd, Sheriff csillag és felirat. Az osztályterem császára 1992-ből.
 Hívja a 911-et! A hátsó ajtó nyílik, a vonóhorog a szokásos robusztus Majorette megoldás.
 Így rögzítették a fényhidat. A képen nem A Kéz látható. A vonóhorogtól balra az a kis műanyag kinövés a kipufogó akar lenni. Ezt is a fotón szúrtam ki.
 Másik festés, sokkal kevesebb sérüléssel.
 A kék csíkban a 911-es felirat szemészeti tesztnek is elmenne. A western stílusú Sheriff felirat büntet.
 Aszongya: Arkansas State Police. Ködben, éjszaka, távolról...
...egészen hasonlít az eredetire.

1 megjegyzés:

RÁJEN írta...

A lököst én is csak most láttam, hm. Maga az autó továbbra is nagy kedvenc, de négy sok volt belőle :)