2013/01/31

Matchboxon kívüliek: Efsi – Citroën C35 / FIAT 242

A Matchbox Memories stábjából többen is szenvedünk a vanitisz nevű betegségben. Porsche a Chevy Van-okat halmozza, wmormóról nem tudom bizonyosan, hogy van-e neki ilyen baja, de a Supervan 2 átalakítás óta gyanús és hát Tommi is mutat bizonyos tüneteket, na! Nekem meg már mindegy, ezeket itt fentebb én bizony gyűjtöm, sőt. A Holland illetőségű Efsi, meg azóta birizgálja a fantáziám, mióta az első ilyen gyártmányú holmi elém került és egy kicsit többet tudok a történetükről – lásd a legelső postot ebben a témában. A kedvelt téma és az egzotikusnak tekinthető gyártó találkozása naná, hogy beindította a fantáziámat, amikor porsche, a dealerem beléjük botlott egy internetes aukción.

FIAT és Citroën két jó barát
A nagy, ipari összefonódások az összeesküvés elméletek gyártóinak régi, kedvenc témájuk, de a FIAT és a Citroën – később a Peugeot – együttműködése a kisáruszállítók terén egyáltalán nem titok – nehéz is lenne sumákolni a bazi nagy, jellemzően fehér, kerekes dobozokkal, amik teljesen ugyanúgy néznek ki, csak a feliratuk más. Ha jól tudom, az együttműködés első szülötte pont a FIAT 242, amit 1974 és 1987 közt gyártanak, illetve édes tesója a Citroën C32/35 amit kicsit tovább készítenek, egészen 1992-ig, miután az olaszok átnyergelnek a Ducatora. Elvben a kettő az utolsó csavarig ugyanaz, de az „elől zörög-elől kapar” hajtásláncú haszonjárművek erőforrásai – úgy tűnik – eltérőek annak függvényében, hogy milyen embléma van rajtuk. Egy olasz katalógus – lásd alább – szerint 1,6- és 2 literes benzines, illetve 2,2 literes dízel, számomra ismeretlen teljesítményű sornégyes erőforrással kínálták, míg Citroënként kétliteres, benzines, 81 lóerőssel – gondolom ez ugyanaz lehetett, mint a Fiatban –, illetve 2,5 literes, hasonló teljesítményű dízellel. Ebből a típusból hozzánk olyan nagyon sok nem került, ha ránézünk a gyártás évszámaira, akkor magyarázni sem kell, hogy miért.

 FIAT 242 a katalógusfotón
 Ebből olyan sokat én nem értek, de hogy full-power sistéma van a motore környékén az biztos!

Ilyen nincs és mégis van!
Az 1:6x közeli méretarányban én tippelési alapon azt mondanám, hogy a Majorette „kötelessége” lett volna megmintázni a Citroën C35-öt, másnak mindenkinek érdektelen egy ilyen baltával faragott nagy doboz. (A teljesen más méretarányt és stílust képviselő, ANKER FIAT 242-re sincs elfogadható, ésszerű magyarázat. Megtekinthető a szomszédnál.) Holland barátaink azonban elkövették és alig hittem a szememnek, hogy mind a két típust megmintázták! Persze olyan iszonyú nagy különbség nincs köztük, „csak” a hűtőrács más, a megfelelő emblémákkal ellátva. A „csak” azért került idézőjelekbe, mert azért azt legalábbis sejtjük, hogy az ehhez szükséges szerszámok elkészítése is elég komoly pénz lehetett.

Teljes egészében adós maradok az olyan részletekkel, hogy mettől-meddig készítették ezeket, illetve hogy pontosan mi az azonosítószámuk az Efsi világában, mert az Efsi termékek annyira aluldokumentáltak, hogy azoknál, ahol sikerült kitúrni ezeket az adatokat, az is inkább csodának tekinthető. Okom van feltételezni, hogy ez a két darab talán már a „Holland Oto Metaal” érából származik, mivel az aukción vásárolt pakknak a többi darabja egyértelműen ekkorról datálódik.

Az én példányaim eléggé lelakottak, szemlátomást játszottak velük, de a ritkaságuk okán ezt nem nagyon bánom. A legfontosabb attrakciójuk, a működő, fémből készült – amúgy az alvázuk sem műanyag – oldalsó tolóajtó, tökéletesen működik.

Mindkét darabom zárt áruszállító, de ezen weboldal tanulsága szerint létezik még megkülönböztető jelzéssel és antennával kiegészített ilyen változat, illetve ablakos, személyszállító is, melynek a beltere különbözik az áruszállítóétól és létezik abból is a már említett akszesszoárokkal aljasított verzió.

Azt gondolom, remek játékszereknek találtam volna őket gyerekként a működő tolóajtajuk miatt!

 Na, ilyet sem láttam még! Citroën és FIAT változatok az Efsi-től.
 Nincs mit szépíteni ezen, ezekkel játszottak, na.
 Kerestem az ASPA után, de nem leltem a nyomát. Nem lennék meglepve, ha ez is afféle Code 2 lenne.
 Ilyen nagy, ráadásul fém vonóhorgot ma már semmire sem mernének rátenni, nehogy herpeszes Ödönke kárt tegyen magában...
 Szezám...
 ...tárulj! Egy halom Convoy kerék remekül elfér odabent és még marad is hely.

5 megjegyzés:

Farkas Sándor írta...

Szépek a kis Efsik, érdekes színfoltjai az egyszervolt európai kisautógyártásnak.

Akkora tiltás azért nem lehet a vonószemnél, ha Majorette trélerekkel van tele minden Auchan és Müller. Amelyeknek akkora horga van, hogy Ödönke a dobhártyáját kiszakíthatná vele.

wmormo írta...

Igen van ilyen bajom is, rövidesen meglátod...

Sam. Joe írta...

Sándor: Azokon nincs rajta az a jellegzetes Majorette nyuszifül?

Farkas Sándor írta...

De rajta van természetesen.

Sam. Joe írta...

Sándor: Akkor azért egy kicsit bonyolultabb az általad vázolt beavatkozás. Persze Ödönkék ennek ellenére simán megoldják, ha nagyon akarják... 8-]