2013/01/26

Matchboxon kívüliek: WP-02 Autószállító tréler

Na, ez az a járgány aminek tulajdonképpen nincsen eredetije, tehát nem is lehet arról írni. Viszont eredetiben nagyon sok hasonlót rángatnak maguk után - főleg a nagyobb - autók. A Matchbox kínálatában szerepelt már lószállító utánfutó, motorszállító utánfutó, vitorlázó-repülő szállító utánfutó de autószállító utánfutó még nem volt. Ezért készítettem egyet. A szorgalmas és figyelmes olvasónak már biztosan föltűnt néhány korábbi képen is az akkor még csak díszletként megjelenő szerkezet. Megjegyzendő, hogy a Siku és a Welly gyártott hasonlót, de az enyém kissé filigránabb lett, nem olyan hangsúlyos a szerelvény megjelenésekor, viszont mindene ott van ahol kell. A modelltörténet helyett a hangsúly most inkább a készítésének technikai részletein lesz.

A méretezés teljesen földhözragadt módszerrel történt: próbálgatással, hogy melyik lesz a legjobb méret, legszebb arány

A kialakítás tervezésekor az volt az egyik szempont, hogy egy stabil és nagy teherbírású szerkezet jöjjön létre. Ehhez a dupla tengelyes változat illik. Azért, hogy a súlypont minél alacsonyabban legyen igyekeztem kis átmérőjű kereket keresni alá. Ugyanebből az okból, plató melletti kerékelhelyezést választottam. Az anyaga polisztirol lap amelyet valójában akkorára méretezve vágtam le, hogy egy átlagos méretű kisautó elférjen rajta. Praktikussági okokból a teljes vonóháromszög is a padlólemezzel egy egységet képez, természetesen szintben megfelelően behajlítva a vonóhoroghoz. Az elejére lezárást tettem és némi stabilitást elérendő a két hosszanti élét felperemeztem egy kicsit. 

A sztirollapra fölrajzolt kivágási terv

A tengelyek közét illetve a szélső tartórészüket is lapokból állítottam be olyan távolságot kihagyva a tengelyeknek, hogy kényelmesen mozoghassanak. A kerekek a súlypontban vannak, így megáll magától is és a legtöbb járművel terhelve is. Ha nem, akkor úgy kell fölrakni a szállítmányt, hogy a súlyosabb vége legyen elől, így billenéskor ráterhel a vonóhorogra, ami még jót is tesz a mozgatáskor. A szállítandó autó rögzítését kis lapokkal oldottam meg a tréler elején, egy keréknyi távolságra az elejétől. 

A tengelyek rögzítése
Kész a szerkezet a kerékrögzítő is a helyén van
Önmagában is megáll
Stabilnak tűnik, és az is

Mivel az átlag matchboxnál szélesebbnek kell lennie a tengelyeknek, az eredeti tengelyt elvágtam és újat készítettem, Erre én az iratkapcsot használtam fel. A kiegyenesített kapcsot úgy fogtam be a satuba, hogy csak körülbelül másfél milliméter álljon ki fölül. Ezután kalapáccsal finoman elkezdtem lapítani a végét, úgy, hogy lehetőleg központosan terüljön szét a lezárógomba. Amikor ez megvolt, akkor fölfűztem a kerekeket és a helyére próbáltam őket. Így pontosan a lehetett levágni a tengelyek másik végén a kívánt hosszt. A másik végén levő lezárógomba is hasonló módon készült, mint az előző. 

A tengely egyik végén a zárógomba. Kicsit központosabbra is sikerülhetett volna, de funkcionál
A tengely másik végének kialakítása a satuban, a kerekek fölfűzése után

A sárvédőíveket kis fülekkel láttam el, hogy a meghajlítás után a kerekek előtt és mögött stabilan tudjanak felragasztódni alulról a padlólemezre. A hátsó lámpát a lehajló padlólemez alá készítettem el átlátszó ablakmaradványból, áttetsző pirosra festve. Nem túl hangsúlyos, de ott van ha valaki keresné. Az elejére készítettem egy csörlőt is némi drótkötéllel és kampóval kiegészítve. Ide került még a levágott tengelyvég, mint kézifékkar. A platóra felvezető rámpa tárolása a plató alatt történik, ennek a rámpának csak a vége látszik ki, ezért nem is folytatódik tovább. Kicsit színpadias megoldás, viszont nem nagyon néz alá senki ennek a trélernek olyan igazán szúrós szemmel, ezért lehetett ilyen megoldás. A szín a horganyzott acél színét igyekszik imitálni.

Sárvédőidomok fölragasztás közben
Kerékrögzítés eltakarva
A lámpák ebből a szögből látszanak igazából
Csörlő és drótkötél
A rámpavégek alulról
A rámpából ennyi látszik ki, és ez olyan mintha a teljes hossz alá lenne csúsztatva, mint az igaziaknál

Ha valami, akkor ez biztosan olyan amilyen senkinek sincs, viszont a kisautós világ elengedhetetlen részét képezi ma már. Történelmet nem fog írni, de az elkészítése szórakoztató volt számomra. A fotózáshoz kiegészítésnek, a háttérben, mindenképpen klassz tud lenni. Ilyenkor csak azt sajnálom, hogy viszonylag kevés kisautón van vonóhorog.

Nagyon könnyű a szerkezet üresen
Előfordul, hogy még vonóhorgot is kell csinálni az X5-re
Kissé csalóka a kép, de itt érződik igaziból a kicsúsztatható rámpa hiánya
A Land Rover is tudja húzni
Teljesen leterhelve sem ér le az alja (sík úton)
Színorgia műszakilag előadva, cégcsoporton belül

4 megjegyzés:

porsche írta...

Jópofa. Nekem is már van egy a "tervezőasztalomon" egy ideje, kicsit már bele is kezdtem.

Sam. Joe írta...

Wmormo, te szerintem Jedi lehetsz...

Névtelen írta...

Nem semmi, grat!

wmormo írta...

8-)