2013/02/05

Matchboxon kívüliek: Majorette BMW Z8

A Majorette napjainkban polcon levő példányai semmi olyan különlegességet nem tartalmaznak szerintem, ami a többi gyártótól alapvetően megkülönböztetné a kisautókat. Így én valójában nem modellgyártó márkára, hanem az adott kisautóra nézve döntöm el, hogy tetszik-e vagy nem. Beleillik-e a vitrinben sorakozó társai közé vagy nem. Érdekes-e valamiért a kisautó számomra vagy nem. Ezért én bizony nem tartozom a nagy tömegben kisautókat begyűjtők közé, mert eléggé kényes vagyok a kritériumokra. Mindazonáltal adott esetben egy régi lerúgott darab is megragadhatja a figyelmemet és egyből megkedveltetheti magát.

Mai áldozatom egy zsír új BMW Z8 a fent említett francia gyártótól. Emlékszem még amikor jó húsz évvel ezelőtt a Majorette sokszor milyen bumfordi vagy talán szebben fogalmazva masszív kisautókat állított elő, még akkor is ha egy-egy filigránabb darabról volt szó. Gondoljunk csak a hármas BMW-jükre. Ehhez képest ez az autó nagyon a helyén van.

Igazán impozáns, és jó társaságban is mozog

A modell eredetijét a BMW 1999-től gyártotta E52 kódszámmal. A kocsi amelyik – nem is tagadottan - az ötvenes évek végi bajor sztárjának az 507-nek a méltó reinkarnációja. Bár csak tanulmányautóként (Z07) került bemutatásra, mégis nagy sikere lett és ezért elkezdték a sorozatgyártását is- némi karosszériafinomítás után. 2003-ig mindössze 5703 darabot gyártottak belőle, melyek jelentős része a tengerentúlra került. Érdekessége, hogy kézzel gyártották és ez lehetővé tette a nagyfokú minőség elérését mind az alkatrészek mind az összeállítás tekintetében. Olyannyira, hogy a gyártásról folyamatosan tájékozódhatott a vevő és az autó mellé a gyártási képes dokumentációt is megkapta. Az utakon és a gazdagabbak parkolóhelyein méltó ellenfele volt a Porschéknak és Ferrariknak. Remekül illeszkedik a cég kétüléses sportautóinak csapatába, ez tisztán látszik. Az arányok, a hosszú első rész, a rövid far mind a BMW kétülésesek jellemzője volt. Az M5-ből származó 4,9 literes V8-as motorja 400 lóerőt tudott. A szegecselt és hegesztett alumínium karosszéria mozgatásához ez is bőven elég volt.

A technikai innovációval több területen is találkozhatunk az autónál. Érdekesség például, hogy a külső lámpáknál fénycsövet használtak izzók helyett, a gyorsabb felvillanási reakcióidő érdekében. Nem beszélve a teljes élettartamú garanciáról. Másik érdekesség, hogy egy csomó kapcsolót és kezelőszervet egyetlen központi irányítókar helyettesített, a multifunkcionális kijelzőn keresztüli kommunikáció használatával. Az, hogy ez jó megoldás-e vagy sem, majd az utókor eldönti.
Bár keménytetővel is készült, de ez az az autó a Morgan mellett, amelyik csak nyitottban mutat. Ha a tetőt felcsukják, elveszti a formáját. Kis példányszáma ellenére meglehetősen ismert lett ami talán A világ nem elég című James Bond filmben való megjelenése is elősegített. Úgy gondolom, hogy a világ egyik legjobban átgondolt és összerakott autójáról van szó amit egyedül az angol Jeremy Clarkson autós szakíró nem talált jónak.

Hagyományos BMW roadster építési jellemzők

A kis fehér autót tüzetesen megvizsgálva az alábbi észrevételeim vannak. Nagyon takarékoskodtak a tamponnyomással, mert csak a két emblémát és a hátsó lámpák egy részét nyomtatták rá. Szerencsére két csavar rögzíti össze a karosszériát a padlólemezzel és a beltérrel így hamar szétszedtem az autót és pótoltam amit tudtam. Az első lámpák üvegje alá kis krómfestéket tettem, ettől máris élőbbé vált az egész kocsi. Nem beszélve az első hűtőrács feketéjéről és a rácsok két szélén levő ködlámpák ezüstjéről. Ugyanígy oldalt a két szellőzőrostély is színt kapott. Hátul csak a két pótlámpa pirosát kellett pótolnom a kipufogó ezüstjén túl. De ha már szétszedtem akkor a belteret is kissé élőbbre varázsoltam, ahogy az az eredeti autók vegyes színű kárpitozásánál is láthatjuk. A beltér kialakítása nagyon precíz. Mindenképpen dicséretet érdemel, hogy a szélvédőkeret a fényezett karosszéria része, és nem az ablak anyagából alakították ki. A kerekek finomsága is megfelelő, de viszont egy nagy sorja volt az egyik felnin, amitől én szabadítottam meg.

Eredeti+rajz
Modell+rajz
Eredeti+modell

A fenti kiegészítésekkel együtt teljes értékű kisautó lett, a részletek a helyükön vannak és pontosan megformálták őket. Még az autó alatti szerkezetet is kialakították a padlólemezen. A kocsi arányaival sincs probléma, azonnal felismerhető a típus. Az egymásra vetített képeken is látszik, hogy minimális eltérések találhatók csak. Összességében egy tisztességesen és pontosan elkészített modellről van szó, ajánlom mindenkinek.

Minden a helyén van, az 507-es tervezője szerint is ilyenre tervezte volna manapság
Ez a csíklámpa nagyon ott van
Az eredetin a jobboldali piros lámpa fehéren(!) világított
Lapos, nagyon lapos
Nyáron kicsit forró lehet a kárpit
Erre mondják, hogy izmos far

2 megjegyzés:

Farkas Sándor írta...

Rendben van ez a kis Mazsi.

Sam. Joe írta...

Szép ez, egészen rákívántam!