2013/12/23

Matchboxon kívüliek: GreenLight Hot Pursuit Series 8 - 1988 Ford Mustang New York State Police

A mai napra valami olyasmit tartogatok, amibe egyszerűen nem lehet belekötni! De tényleg. Tökéletes. Pont.

Rókakoma
Birizgáltuk már a harmadik generációs, Fox platformra épülő Ford Mustang történetét már e lapokon, egészen pontosan a Majorette, Mustang SVO értelmezésével kapcsolatban. Akkor az „úthengerkerekű”, hatchback (fastback) Majorette kapcsán elkövettem egy értekezést az eredeti autóról is. Ezért ezt most bátran kihagyhatom, főleg úgy, hogy a Totalcaron meg pont arról a változatról, a lépcsőshátúról (notchback, de a Ford Mustangokra alkalmazott terminus technikusa szerint kupé) olvasható értekezés, ami azért mégiscsak izgibb, hiszen első kézből szerzett benyomásokon alapszik.

Az Egyesült Államok rendfenntartó erőinek felépítése nekem némileg szövevényes. Az még világos, hogy vannak a helyi, önkormányzati zsaruk, akik felett a rendőrfőnök, afelett meg a polgármester áll. A városon kívül, az autópályákon viszont már az állami kopók (state police) veszik át a munkát. Na, innen jön a kavarodás! Úgy fest, hogy az teljesen az adott állam hagyományain alapszik, az adott szervezetet, illetve a rend adott őrét rendőrségnek és rendőrnek (police illetve officer) vagy troopernek hívják! A szótár amúgy a trooperre a „lovasrendőr” és „állami rendőr” megfejtéseket dobja, amivel pont nem jut messzire az ember.

E post tárgya konkrétan a New York Állami Rendőrség (New York State Police) színeit hordja, a csomagtartófedelén ez is áll rajta, de az első kerekei felett a State Trooper feliratot viseli. Szóval ha jól okoskodom, akkor a szervezet ott rendőrségnek hívja magát, de az ott szolgálatot teljesítő hölgyek-urak a trooperek.

A modell szépsége, hogy nem fantázia szülte, hanem az 1987-ben beindított program keretében, aminek az volt a célja, hogy – ahogy ők fogalmaznak – „professzionális gyorshajtókkal, akik radardetektorokat és adó-vevőket használtak” felvegyék a harcot az államközi autópályákon, valóban beszereztek Mustangokat 1988-ban. Nem hasonlókat. Pont ilyeneket! Az autókat 5 literes V8-as hajtotta egy ötsebességes manuális váltón keresztül. A teljesítményük évjárattól függően változott, amennyire én tudom, a legerősebb 275 lóerőt tudott papíron. Hogy meddig maradtak szolgálatban pontosan nem tudom, de valamikor majd a kilencvenes években Chevrolet Camaro RS-ek váltják a Mustangokat.

 Kép a NYSP-nél, 1988-ban szolgálatba állított első szállítmányból való Mustangról. A későbbieknek már könnyűfém kerekei voltak.
 Nem gyári extrák.

Mint a mellékelt ábra mutatja, a GreenLight – meg hát ugye a rendőri szerv is – komolyan vette ezt a licencelés dolgot – az ausztrál kollégáik már nem annyira. A harmadik generációs Mustang, ebben a méretarányban teljesen szokatlan módon kiköpött olyan mint az eredeti, a dupla-piros fényhídtól kezdve a „kutyatál” dísztárcsás acélfelnikig. Nem túl nagy felbontású az a kép, amit az eredetiről találtam, de egyszerűen nem tudok belekötni, nem látom hibáját, tényleg mesésen részletes a modell. Folyamatosan emlékeztetni kell magam, hogy ez bizony a háromhüvelykes méretarány, mert részletes a beltere, még a kormánykerék is olyan mint az eredetiben, de még az ajtónyitó kallantyúk is megvannak. Az első és hátsó világítótestek műanyagból vannak, amit meg kell, azt kiemelték festékkel és semmi, de semmi nincs rajta elcsúszva, vagy bénán feltéve. A motorfedél nyílik – és nyitva is képes maradni – alatta pedig ott a motorblokk és egy csomó egyéb akszesszoár. A keréktárcsákon gumik feszülnek, de... Szóval látjátok ti is!
Elfogóautó
Elfogult vagyok, nekem mindig is jobban tetszettek a kupé Mustangok, mint a fastback-ek, a harmadik generációnál meg különösen így van ez. A típusról tudtam, hogy a FoMoCo készített belőle kifejezetten a rendőrségek és más uniformist viselő testületek számára. A kedvencem az, amelyet az Egyesült Államok légi ereje használt a szupertitkos, U2 kémrepülőgép kísérgetésére. Kellett nekik valami ami képes volt a lépést tartani vele a 200 km/h körüli le- és felszállásoknál.
Ford Mustang USAF egyenruhában...
...U2 kémrepülőgépet kísér.

A GreenLight természetesen nem ezt az egy verziót készítette el a Mustangból. Először a Hot Pursuit széria negyedik kiadásában találkozni vele, a Wisconsin State Police színeiben. Ez a verzió a nyolcadik kiadásban szerepel és összesen 5500 darabot készítettek belőle – már ha lehet hinni az ilyen „limitált kiadás” adatoknak –, az aktuális kiadás pedig a tizenegyedik. Össz-vissz eddig amúgy négy harmadik generációs, rendőrségi Mustang változat készült.

 Bakker, ez még kisautónak is mogorva! Eredetiben milyen morcos lehetett? A fényképezőgép egészen érdekesen adja vissza a színét, eredetiben egyáltalán nincs csillámdodgem színe.
Tátsa szépen nagyra!
 A szétvakuzott képen látszik a blokk, meg pár egyéb akszesszoár odabent. Az eredetiben itt 5 lityis V8 dolgozott, ami évjárattól függően akár 275 pacira is jó volt.
 Nézzétek meg az eredetit és kössetek bele érdemben! Nem fog sikerülni, csak mondom!
 Harmadik féklámpa a kalaptartón. Most komolyan, látott már valaki ilyet 1:6x méretarányban?
 Oké, a műszerfalon nincsenek ott az utólagosan beszerelt extrák.
És még a világítótestek is meg vannak formázva külön, műanyagból.

2 megjegyzés:

Dancergee írta...

"Össz-vissz eddig amúgy négy harmadik generációs, rendőrségi Mustang változat készült."

Itt ki kell, hogy javítsalak. 7 féle rendőr Mustang van a GL kínálatában (Florida, Missouri,Nebraska,Nevada, New York, Utah, Wisconsin) és elvileg januárban érkezik a 8., az SFPD verzió.

Sam. Joe írta...

Ööö... Ezt használtam forrásnak:
http://www.greenlighttoys.com/hot-pursuit.html
Ott meg négy vanik.