2016/12/29

Matchboxon kívüliek - Majorette No.225 Renault 19 Cabriolet

Régóta kerestem már ezt a kisautót, sok gyűjtőtárs alá tudja támasztani ezt az állításomat, szerzőink közül főleg Andris. Néhány héttel ezelőtt a facebook egyik adok-veszek csoportjában bukkant fel viszonylag kedvező áron, hát lecsaptam rá. És ha már hozzám került, meg is írom a következő mottóval: Hozzunk egy kis nyarat a télbe!

Renault 19
1988 júniusában mutatták be az első változatot, forgalmazása még annak az évnek szeptemberében indult Nyugat-Európában. A formatervet nem kisebb név, mint maga Giorgetto Giugiaro alkotta. Motorválasztékában az ősi 1.2-es OHV benzinestől a csúcskivitelbe szerelt 1.8-as 16 szelepes DOHC-ig (egy ilyet elfogadnék, ha nem lenne mindegyik reménytelenül széthajtva és/vagy ropira tört állapotból helyrehozva) találkozhatunk karburátoros és injektoros egységekkel egyaránt. Dízelből kétféle 1.9-essel szerelték, az egyik szívó, a másik turbós. A váltók terén négy- vagy ötfokozatú kézi, illetve négysebességes automata akadhatott kezünk ügyébe. A faceliftet 1993-ban hajtották végre, ez a külső és a belső formaterv módosítását, illetve az OHV motorok eltűnését hozta magával. A típus európai gyártása és forgalmazása 1996-ban, a Mégane első generációjának megjelenésével fejeződött be, Argentínában viszont 2000-ig gyártásban maradt, ezért Dél-Amerikában a mai napig az utcakép részei ezek az autók.

R19 Cabriolet
1992-ben mutatták be és csak a két legerősebb motorral volt elérhető. Minden extrával rendelkezett, amit a 90-es évek elején a Renault kínált a csúcsmodelljeihez, ezeken kívül pedig elég sok példányt láttak el motoros tetőmozgatással is. Nem meglepő módon ezek a legritkább példányok a 19-esek közül.

Ugyanez kicsiben
Először az 1993-as katalógusban láthatjuk, fehér alapon valami francia felirattal, mely dizájn a 94-es évre is megmarad. 95-re Renault reklámautót csinálnak belőle, az alapszín még mindig fehér. 96-ban és 97-ben volt elérhető abban a türkizkékben, melyet a képeken is láthattok, 1998-99-re pedig ezüst színben pompázott. Ilyen ezüst példányom volt kölyökkoromban, de eljátszottam, örülök viszont, hogy a mostanit sikerült megszereznem.


 Csak egy őrült megy hómezőre kabrióval.
 Jól látszik, hogy ez a modellfrissítés utáni verzió.
A lámpákat is magába foglaló műanyagelem hátul, akárcsak az igazin.
 A beltér nem túl részletes, váltókar sincs.
Fenyőfa transzportálásra is kiválóan alkalmas!
Egy korabeli reklámfotó.

2016/12/09

Matchboxon kívüliek: Hot Wheels '56 Custom Ford Truck

Ezer éve, vagy még régebben nem írtam már ide, javarészt annak köszönhetően, hogy az elmúlt években eléggé visszafogtam a gyűjtemény gyarapítását. Ráadásul a Matchbox is éppen mélyrepülésben volt, így ez sem segítette elő a gyarapodást. Sőt, az elmúlt hetekben még egy radikálisabb leépítést is elindítottam, ami egy igazi paradox helyzetet teremtett. Minél inkább szelektáltam, annál inkább megláttam a maradó autók szépségét, ami miatt megint rákaptam a gyűjtésre, de ezután már erős keretetek között fogom folytatni. A napokban érkeztek meg hozzánk egy nagyobb hullámban az első 2017-es Hot Wheelsek, amiket persze már hónapokkal ezelőtt is lehetett látni képeken. Ezért is ért meglepetésként, a 2017-ben újra megjelenő '56-os Custom Ford Truck. A típusismertetőt most el is lustálkodnám, mert ezt már jóval előttem megírta Joe, igaz, egy Matchbox apropóján.

A reinkarnáció reinkarnációja
Maga az autó autó ékes példája annak a folyamatnak, amit a Hot Wheels, már a régmúltban is alkalmazott. Adott egy marha jó forma, ami nem Mainline-ként mutatkozik be először, hanem egy speciális, limitált sorozatban. Itt ellátják minden földi jóval, mint fém alváz, gumikerekek és esetleg egy nyitható alkatrész. Ezek elérhetőek egy rövid ideig, aztán eltűnnek. Majd évekkel később újra előkerül és jó esélyjel már a nálunk is elérhető Mainline sorban. (Tudom, tudom van már itthon is elég sok speciális(abb) széria, de ebbe most ne menjünk bele) Ám mire lecsordogál a fővonalra, addigra pár jellegzetességét már elveszíti. Ilyen például a nyitható rész vagy a fém alváz. A gumikereket nem is emelem ki, hiszen Mainlineban csak a $-huntok (Treasure hunt) bírnak ezzel a tulajdonsággal.

De térjünk rá a poszt alanyára! Ebből a szempontból egy kicsit különleges is, ugyanis ezt a változást nem egy lépésben tette meg, ahogyan általában a legtöbb modellel történik. De haladjunk sorban! Az '56-os Ford Truck 2008-ban mutatkozik be először, a már azóta megboldogult Ultra Hots sorozatban és ahogy lennie kell, mindennel el van látva, amitől egy gyűjtő elalél. Fém alváz, gumikerék és az előre billenő motorház, ami alatt egy rendes blown V8 lapul. A pihentetés jelen esetben még kimarad, ugyanis egy évvel később megjelenik a Classics sorozat ötödik szériájában, ami már nem volt itthon kapható szemben az első néggyel. Itt már elvesztette a nyitható motorházat, de még mindig robusztus köszönhetően a fém alváznak. Aztán speciális sorozatok jönnek-mennek és 2011 kivételével mindig feltűnik valahol.

Aztán jön 2013 és megtörténik a "leereszkedés". A Ford bekerül a Heat Fleet sorba, ahol a lila alapszínhez zöld lángnyelveket kap és arany belsőt, ami érinti persze a motort és a kerekeket is. Finoman szólva sem egy diszkrét megoldás, de ha az 500 Forintos kategóriát nézzük, egy parádés kis darab. Bár én hajlamos vagyok szemet hunyni a színkavalkádok felett, hiszen ha kell szétfúrom és átfestem olyanra, amilyenre szeretném, de ez más téma. Titokban bíztam, hogy még abban a színben megjelenik valami értelmesebb recolor, aminek legalább a motorja króm színű, de ez sajnos nem történt meg. Azután még 2015-ben bekerül ismét a Redline sorozatba, hasonló festéssel, mint a Mainline és ezután teljes csönd következik.

Egészen 2017-ig ahol, csodák csodájára ismét a fővonalba kerül, ráadásul nem valami csilli-villi festéssel, hanem matt szürke színnel, visszafogott barna rozsdapöttyökkel és hot rodokat idéző Hot Wheels - Hot Trucks felirattal az ajtón. Ráadásul króm motorral, ami mondjuk magával hozza a króm belteret és platót is, de ezzel megbocsátóbb vagyok, mint az arannyal. Ám nem ez az egyetlen érdekesség. Ugyanis a Hot Wheels ismét megvariálta az öntvényt, ugyanis elvesztette a fém alvázat és az eredeti fém kasznit is átszabták a műanyag alvázhoz. Őszintén megvallva vegyesek az érzelmeim, mert a világosbarna alvázból kialakított fellépő marha jó kontrasztot ad, plusz ezzel a megoldással a beltérből ki tudták alakítani a króm orrdíszt, ami az elődökön mind a kasznival megegyező szint kapott, ami szintén üdvözítő.

Van egy jó, meg egy rossz...
De mindezek ellenére két dolgot fel kell hoznom negatívként is: az egyik a motor, ami igencsak elnagyolt lett. Lényegében csak egy kilógó tömb. A másik pedig a plató átalakítása. Az elődön marha jó húzás volt, hogy a kardán mellett egészen a földig le lehetett látni. Ezt, feltételezem a műanyag alváz miatt nem tudták megoldani, így csak egy stilizált kardánt és difit kapunk. Én, személy szerint elnézem ezeket, mert maga az összkép baromi jó lett és biztatnám a Hot Wheelst, hogy maradjanak ezen a vonalon.

Egy másik jó hír, függetlenül az Custom Trucktól: a Hot Wheels 2017-re két új kerékvariációt is kihozott. Az egyik egy szerintem idióta fűnyíró kerék, ám a másik, ami ezalatt az autó alatt is van egy autentikus lemezfelni. Remek ötletnek tartom és szerintem van olyan jó, mint a Matchbox két klasszikus kerékvariációja. Ha így folytatják mindig lesz egy-egy autó, amit hazaviszek magammal a boltból.


2017 első üdvöskéje.
Klasszikus Hot Rod külső.
Marha jó húzás volt a lemezfelni.
A 2013-as verzió, amikor először lett Mainline.
Akkor még fém alváza volt. Nem is lett volna baj a módosítás...
...ha nem esik áldozatul a plató is. Igazán kár érte
A Matchbox is alkotott hasonlót, igaz 2007-ben. Volt is róla szó a blogon.
Van hátulja is.

2016/12/06

Matchbox 10-pack exclusive: SAAB 9000 Turbo

Szerintem említettem már, hogy kedvelem a svéd autókat, különösen a 9000-es SAAB-okat. Jelen bemutatónkban egy olyan példány kerül terítékre, amelyik egyike a Matchbox-féle Szent Gráloknak számomra. Van még néhány, amelyik nincs meg a gyűjteményemben, de azok olyanok, hogy még nem is láttam őket élőben.

Ez a kék verzió 1992-ben (az eredeti autó modellfrissítésének évében) jelent meg és csak főleg 10-es pakkban volt kapható. Azt sajnos nem tudom még, mik szerepeltek mellette, de számomra igazából nem is lényegesek. - UPDATE: Egy névtelen kommentelőnknek köszönhetően kiderült, hogy a német piacon egy "Christmas World Rally" nevű 4 tagú pakkban is kapható volt. - A bordó verzióhoz képest annyi a különbség, hogy ennek az alváza is olyan színű, mint a karosszéria.

Ebből a nézetből szerintem elég fenyegető.
Sajnos kissé kopottas,...
...de legalább megvan!
Az ablakok a valóságban nem sárgásak.
Hátulról sincs semmi extra.